Blog

Yoga Nidra: een extreem ontspannen manier om op te laden

Yoga Nidra is een krachtige en eeuwenoude yoga techniek die ware ontspanning teweegbrengt: fysiek, mentaal en emotioneel. Letterlijk vertaald betekent Yoga Nidra ‘yoga slaap’ vanuit het Sanskriet. Maar het is alles behalve slapen zoals je dat ’s nachts doet. Via Yoga Nidra bereik je een diepe, droomloze slaap waarbij het bewustzijn actief is.
Het is een zeer diepe ontspanning: 45 minuten Yoga Nidra staat gelijk aan 3 uur slaap!

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is het geen actieve vorm van yoga waarbij je verschillende houdingen doet. Yoga Nidra is een soort meditatie waarbij je liggend een stem volgt die je door een gestructureerde meditatie heen praat. Het lichaam blijft hierbij helemaal stil liggen. Doordat de geest in beslag wordt genomen door de Yoga Nidra is er geen ruimte voor de normale gedachten die ons bezighouden. Je komt in een staat van woordeloos bewustzijn, zonder gedachten, beelden, gevoelens of sensaties. Je komt in contact met je inherente wijsheid, intelligentie en intuïtie.

Door de diepe ontspanning creëert het brein dezelfde hersengolven als bij een diepe slaap; in deze staat worden ervaringen en fragmenten van herinneringen verwerkt, de spierspanning en stress in het lichaam nemen af en de bloeddruk en hartslag dalen. Lichamelijke en geestelijke spanningen worden losgelaten waardoor blokkades kunnen worden doorbroken. Dit heeft een zeer helende werking op lichaam en geest.

Diepe ontspanning van lichaam en geest zorgt ervoor dat het sympathisch zenuwstelsel minder actief wordt en het parasympatische zenuwstelsel juist meer:

  • Het sympathisch zenuwstelsel stimuleert het ‘vechten-of-vluchten’ mechanisme. Het verhoogt de hartslag en de bloedsuikerspiegel zodat het organisme gevaar kan afwenden.
  • Het parasympatisch zenuwstelsel, ook wel het ‘rust-en-verteer’ systeem genoemd, bespaart energie en vertraagd de hartslag.

    In het begin kan het zijn dat je in slaap valt, zonder Yoga Nidra te ervaren. Wanneer er veel stress is, heb je gewoon slaap nodig. Maak je hier geen zorgen over. Met meer oefening zal je uiteindelijke de volle Yoga Nidra ervaren, een staat waar je alert bent en volledig ontspannen. Ook al is Yoga Nidra niet bedoeld om slaap te vervangen, toch staat een uur van deze oefening gelijk aan 4 uur slaap. Een mooie aanvulling.

    WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN YOGA NIDRA EN MEDITATIE?
    Er zijn drie niveaus van bewustzijn: waken, dromen en diepe slaap. In meditatie blijf je in de waakstaat van bewustzijn en focus je liefdevol de mind terwijl je toestaat dat gedachtenpatronen, emoties, sensaties en beelden opkomen en weer weggaan. In Yoga Nidra verlaat je de waakstaat, ga je door de droomstaat heen om naar de diepe slaapstaat te gaan, terwijl je wakker blijft.

    WAAROM YOGA NIDRA?
    Veel mensen denken dat ze aan het ontspannen zijn als ze na een werkdag op de bank gaan zitten om televisie te kijken, een boek gaan lezen, op de smartphone spelletjes spelen of sociale media checken of buiten een wandeling gaan maken. Toch komt je systeem hierbij niet helemaal tot rust. Je brein wordt namelijk nog steeds geprikkeld door alles wat er om je heen gebeurt. En vaak gaat dit door tot vlak voordat we gaan slapen. Het gevolg hiervan is dat je brein niet de rust krijgt die het nodig heeft, zelfs niet tijdens het slapen. Sterker nog… er komen juist nog meer gedachten en zorgen naar boven, omdat je brein niet meer wordt afgeleid door de prikkels. Dat is exact de reden waarom veel mensen moe en niet uitgerust wakker worden en/of gedurende de nacht rusteloos slapen of nachtmerries hebben.

    EFFECTEN VAN YOGA NIDRA
    Dat we vaak niet volledig kunnen ontspannen is voor een groot gedeelte te wijten aan stress. Iedereen heeft hier mee te maken, of je het nu door hebt of niet. Door alle prikkels die we dagelijks binnen krijgen ontstaan er spanningen en stress.
    Je lichaam is constant bezig om alle functies in balans te houden. Denk aan je bloeddruk, ademhaling, zuurgraad, spijsvertering, temperatuur etc.
    Maar stress verstoort deze processen in het lichaam. Voor een korte periode is dit niet erg. Maar het wordt wel schadelijk wanneer het dag in en dag uit gebeurt. Je lichaam is hierdoor constant uit balans en dit kan tal van chronische lichamelijke en mentale klachten veroorzaken.

    Yoga Nidra heeft een positief effect op emotionele stoornissen die leiden tot bijv. ongerustheid, depressie en stemmingswisselingen. Wanneer je Yoga Nidra beoefent, kun je je creativiteit aanboren en herstellen. We hebben allemaal onze eigen unieke talenten, maar vaak zijn ze begraven onder lagen van stress en mentale chaos zodat we ze uit het oog zijnverloren. Meteen na Yoga Nidra is het denken helder en stil. Dit is een goed moment voor inspiratie.

    Door diepe ontspanning worden een aantal fysieke en mentale problemen oplost.

  • Het immuunsysteem wordt gestimuleerd
  • Bloeddruk wordt verlaagd
  • Vermindering van pijn
  • Afname van stemmingswisselingen, rusteloosheid en stress
  • Minder snel overstuur of van streek
  • Meer energie
  • Gunstig effect op creativiteit en intuïtie
  • Het verbetert de kwaliteit van de slaap

    WERKT YOGA NIDRA ECHT?
    Yoga Nidra is wetenschappelijk bewezen een van de meest krachtige methodes om deze diepe staat van ontspanning te bereiken, zonder het gebruik van chemische middelen. Dit is door verschillende onderzoeken bewezen in Amerika en in Denemarken. Hier werd een PET-scanner (positronemissietomografie) gebruikt om naar de verandering in de hersenen te kijken tijdens en na het beoefenen van Yoga Nidra.

 

 

Bronnen:

De kracht van aanraking

Onze huid is het grootste orgaan en veel meer dan alleen het omhulsel van het lichaam. De huid heeft tastzin; er zitten veel zenuwen die prikkels doorgeven aan onze hersenen. Bij aanraking en koestering van de huid ontstaat er een gevoel van welbehagen en ontspanning. Maar dat is niet het enige voordeel van aanraking, het zorgt namelijk voor een betere lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Aanraking en koestering van het lichaam kan onder andere door massage; vrijwel elk systeem in het lichaam wordt hierdoor positief beïnvloed. Door massagebewegingen ontspannen en rekken de spieren, hierdoor verminderd spierspanning en kramp. Als blokkades in de spieren losgelaten worden ontstaat er een betere doorstroming van het bloed door de huid en de organen. Door een verbeterde bloedcirculatie wordt er meer zuurstof en voedingsstoffen door het lichaam getransporteerd.

Het kalmerende effect van een massage zal stress verlichten. Stressgerelateerde klachten zoals vermoeidheid, slapeloosheid en spanningshoofdpijn zullen verminderen.

Wetenschappelijk onderzoek naar de samenstelling van het bloed van mensen die een Zweedse massage hadden ondergaan heeft aangetoond dat er een duidelijke toename van lymfocyten was. Lymfocyten zijn een type witte bloedcellen, die verantwoordelijk zijn voor het tegengaan van schadelijke invloeden van buitenaf; ze zorgen voor het goed functioneren van het immuunsysteem.

Huidhonger

In onze cultuur lijden veel mensen aan het zogenaamd ‘huidhonger’. We maken te weinig tijd om aan te raken en aangeraakt te worden. Of we vinden aanraken eng en ongepast. Aanraken is intiem en intimiteit is alleen toegestaan volgens bepaalde codes. Huidcontact is de meest intieme communicatievorm tussen twee mensen. Lichaamscontact zegt vaak meer dan woorden. Het is echter belangrijk dat aanraking niet verward wordt met seksualiteit. Een professionele massage is een omgangsvorm waarbij op een veilige manier het lichaam aangeraakt kan worden.

 

Bronnen